Pages

Thursday, October 16, 2014

DE-A FIR A PAR (2): Tratament natural pentru scalp mofturos

Scalpul sensibil constituie o problema agasanta pentru mai bine de 50% din populatie, indiferent de varsta sau sex, si asta fara sa luam in calcul afectiuni tenace ca dermatita seboreica, matreata, psoriazisul si altele. Una dintre cele mai eficiente masti cu spectru larg de actiune care se pot prepara in casa in doi timpi si trei miscari necesita doar doua ingrediente: ulei de neem si aloe vera sub forma de suc sau gel.


Uleiul de neem a ajuns la mine ca o alternativa sigura la cel de tea tree, pe care nu il pot utiliza in concentratii puternice fara efecte secundare oribile, sperand ca macar unele puncte din impresionanta lista de proprietati vor compensa aroma deloc imbietoare. Intr-adevar, singurul minus s-a dovedit a fi mirosul, ceva usor acidulat, intre ceapa stricata si cauciuc ars, cu note de cafea prajita. :D Partea buna: nu-i chiar atat de groaznic, ma asteptam la ceva mult mai rau, am rasuflat usurata dupa ce l-am desigilat. Se diminueaza enorm dupa cateva ore, iar dupa spalare nu mai ramane nimic. Practic, in comparatie cu tratamentele cu petrol/kerosen existente pe piata locala, e apa de ploaie in privinta aceasta. Tin sa precizez ca am inaugurat seria acestor masti in toiul verii si nici macar caldura, care amplifica orice mireasma, nu m-a determinat in niciun moment sa ma opresc.
Despre acest ulei se pot scrie multe, n-am sa fac un copy/paste dupa multitudinea de texte usor accesibile pe internet, vreau doar sa relatez experienta mea. Pe scurt, gratie compusului numit azadirachtina, e un mega killer: antibacterian puternic, antifungic, insectifug, insecticid, in plus, emolient, calmant pentru pielea de pe toata suprafata corpului, antipruritic, cataplasma after sun s.a.


Gelul de aloe vera utilizat de mine nu e organic, dar, in afara conservantilor, nu mi se pare deloc de aruncat. Cel din poza a fost achizitionat recent, in ambalaj mai mic deoarece nu cred ca ma va incanta sa-mi simt pielea capului uda si rece in anotimpul friguros, formatul-butelcuta a fost insa perfect pentru vara. Pe langa binecunoscutele efecte hidratante ale acestei plante, in masca de fata e mai importanta o alta caracteristica: prezenta enzimelor proteolitice. Aloe vera, in concentratii decente, este capabila sa disloce si sa dizolve acumularile de celulele moarte si sebum, indiferent daca acestea sunt minore, rezultate in urma proceselor naturale, sau reprezinta efecte secundare ale unor afectiuni cutanate, printre care cele mai comune ar fi matreata, psoriazisul, dermatita seboreica, acneea. Chiar in absenta unor astfel de belele, aplicarile constante de aloe vera pe scalp garanteaza o suprafata curata, aerisita, stimuland astfel cresterea sanatoasa a parului.
Gelul (cel cu carbomeri in INCI) functioneaza, intr-o anumita limita, si ca solutie de moment pentru parul (usor) gras, similar samponului uscat. Prin masare, coama capata un mega volum :D, ca, dupa uscare (naturala sau nu) si pieptanare, sa arate decent.


O reteta mai simpla de atat nu se poate: o lingura de aloe + minimum 2 picaturi de neem (am incercat diverse combinatii, nu tolerez mai mult de 5), amestecam bine si gata! Se aplica imediat pe scalp iar daca vrem sa izolam parfumul, rezolvam cu o punga/folie de plastic si o esarfa deasupra. Pe vremea calda, prefer sa las capul descoperit, senzatia de racorire este extrem de placuta.
Eu imi masez maglavaisul la radacini doar inainte de spalare, permitandu-i sa actioneze de la cateva ore pana la o noapte intreaga. Rezultatul e o improspatare minunata a pielii si un fir (doar vreo cativa centimetri de la baza, unde a ajuns uleiul) hidratat, moale si stralucitor. Efectul neemului asupra parului este de-a dreptul spectaculos, n-am intalnit vreun ulei vegetal pana acum care sa-l lase asa fain, insa nu cred ca as indrazni la o masca intinsa prea departe de scalp.  Presupun ca, diluat in ulei de cocos sau de altceva, ar fi foarte ok, insa pana acum n-am incercat, varianta actuala ma multumeste pe deplin si e mai usor de clatit fiind, practic, o emulsie cu efect deloc gras.

In cazul uleiului de neem, este importanta atentia la un detaliu inainte de achizitionare: in variantele obtinute prin presare la rece, concentratia de azadirachtina se apropie de 2000 ppm, pe cand in cele rezultate in urma fierberii, nu depaseste valoarea de 300 ppm. Ambele functioneaza, dar in cazul afectiunilor mai persistente sau daca urmeaza sa fie tratat un ten acneic, e de preferat prima. Presarea la rece garanteaza, conform studiilor, absenta toxicitatii in cazul uzului extern, cat si lipsa poluarii mediului inconjurator in cazul in care uleiul este folosit ca biopesticid.

Sunt incantata de efecte, am sa testez si uleiuri de neem de la alte firme si i-am facut deja reclama pe la toate cunostintele. Chiar daca descrierea mirosului poate repugna, uleiurile esentiale l-ar masca usor, iar in eventualitatea in care chiar stramba complet nasul cuiva, nu e pierdut, ramane un remediu natural puternic pentru multe dintre afectiunile plantelor si animalelor.




4 comments:

  1. Ma bucur sa citesc un astfel de articol, scalpul meu e mofturos, momentan e in limite normale dupa un tratament cu SelsunBlue. Il salvez... dandu-i share pe pagina mea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cateodata, merita o sansa si tratamentele alternative. Merci mult! :)

      Delete
  2. foarte interesant, trebuie sa incerc si eu

    ReplyDelete